حقوق قضایی

حقوق قضایی
اطلاعات حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حقوق قضایی و آدرس hoghoughsabt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز:

کارآموزان وکالت کانون مرکز، حق شرکت در آزمون وکالت را ندارند

نایب‌رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت که کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری مرکز نمی‌توانند مجدد در آزمون وکالت سال ۹۲ شرکت کنند.

شاپور منوچهری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: مصوبه هیات مدیره‌ کانون مرکز که بر روی سایت کانون مرکز قرار دارد، فقط مربوط به کارآموزان وکالت کانون مرکز است.

وی درباره این موضوع که آیا افرادی که کارت پایان خدمت سربازی ندارند می‌توانند در آزمون شرکت کنند، گفت: خیر، چنین مطلبی صحت ندارد و طبق مقررات داوطلبان آزمون وکالت باید خدمت سربازی را سپری کرده باشند.

بر اساس این گزارش، به موجب مصوبه مورخ نهم تیر ماه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، کارآموزان وکالت حق شرکت مجدد در آزمون سراسری را نخواهند داشت.


مندنی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا:

مصوبه هیات مدیره کانون مرکز را در شورای اجرایی بررسی می‌کنیم

 
52-45.jpg

رییس اتحادیه سراسری کانو‌ن‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در مورد مصوبه هیات مدیره کانون وکلای مرکز مبنی بر این که کارآموزان وکالت نمی‌توانند مجدد در آزمون وکالت سال 92 شرکت کنند، گفت: این مصوبه اواخر مرداد ماه در جلسه شورای اجرایی به بحث گذاشته می‌شود.

علی مندنی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: هنوز تصمیمی از سوی اتحادیه سراسری وکلا درباره اینکه کارآموزان وکالت نمی‌توانند در آزمون شرکت کنند، اتخاذ نشده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا افرادی که کارت پایان خدمت سربازی ندارند می‌توانند در آزمون شرکت کنند، گفت: شرکت‌کنندگان در آزمون وکالت حتما باید دارای کارت پایان خدمت باشند؛ زیرا از لوازم شغل وکالت این است که افراد خدمت سربازی را سپری کرده باشند.


نقد مطلب

اولین سوال اینست که به چه دلیل این تصمیم گرفته شده ؟.ممکن است گفته شود با شرکت دوباره کار اموزان وقبولی انان  حقوق کسانی که پشت درب های کانون مانده اند تضییع می گردد .

اما از هیئت مدیره محترم  می پرسیم آیا  مصوبه واقعا دفاع از حقوق کسانی است که پشت درب کانون ها مانده اند ؟

یادم است، مصوبه ای در خصوص دومرحله ای کردن ازمون ورودی کارآموزی مصوب کردند تا وکیل دانا بگیرند، غافل از اینکه وکیل دانا را کانون تربیت می کند  ، نه ازمون ورودی .اما هیئت مدیره محترم  حاضر نشدند انتقادها را  بپذیرند تا که با مشکل مواجه شدند .به دلیل عدم پاسخگویی هیئت مدیره ها وعدم برسی دقیق موضوعات اشتباهات تکرار می شود .

اکنون با مصوبه منع شرکت کار اموزان درامتحان ورودی کار آموزی مواجه هستیم .هنوز دقیقا معلوم نیست چرا کار اموز حق شرکت در ازمون ورودی را ندارد .من منتظر بودم تا روزی اعلام شود که وکلا هم بتوانند جهت نقل وانتقال  در آزمون ورودی برای شهر مورد نظر شرکت کنند ،در ان صورت شاید وکیل دانا داشتیم نه اینکه هر کس پول بیشتری داد فورا منتقل شود و او که پول نداشت بماند تا پول جمع کند  یا که قرض کند چون نتوانست  مجبور شود مجددا در آزمون شرکت کند  .

اما چرا کار آموز مجبور می شود دوباره در ازمون شرکت کند ؟ شاید با چند تست کمتر زدن مجبور می شود  شهر ی غیر از محل زندگی  را انتخاب کند و با وضعیت کار وکالت متوجه می شود از عهده رفت آمد به شهر انتخابی  برنمی آید وهمچنین از عهده  هزینه نقل وانتقال  که هم کانون مبدا می گیرد هم اکنون بین ۵ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان و شهر مقصد بیشتر وکیل جوان را به مرگ می گیرند تا به تب راضی شود وقتی او از عهده پرداخت اینهمه  برنمی آید مجبور می شود رنج امتحان را برخود هموار سازد و مجددا در آزمون شرکت کند بلکه در شهر مورد نظر قبول شود هزینه سنگین نقل و انتقال را پرداخت نکند . چرا می بایست این حق را از او بگیریم ؟

ای کاش کانون ها مصوبه غیرقانونی  هزینه نقل وانتقال را که بسیار نا مهربانانه است جمع می کردند که آفت وکالت و استقلال است و دستاویزی برای حکومت هیئت مدیره ها در کانون هاشده.

 گرفتن  حق شرکت مجدد در امتحان کارآموزی مشکلی از کانون ها حل نمی کند فقط بازار نقل وانتقال را رونق می بخشد  . 

ای کاش. کانون ها بجای منع شرکت  کار آموزان در امتحان ،هر ۵سال یک امتحان  از تمامی وکلا می گرفتند تا آنان که بهره ای از علم حقوق ندارند و به رابطه شان می نازند  پروانه هایشان را می گرفتند  یا اینکه  آنان را به شهرهای دور می فرستادند تا جا برای جوانانی که شایستگی دارند باز شود نه اینکه هر روز سدی جلوی پای جوان بگذارند . 

امید وارم اسکودا با دقت بیشتری به این موضوع نگاه کند .تا اینگونه مصوبات بهانه ای برای زیر سوال بردن استقلال نگردد . مهدی بزرگی وکیل البرز


نقد و بررسی مصوبه هیات مدیره کانون وکلای مرکز
در مورد ممنوعیت کارآموزان از شرکت در آزمون وکالت ۹۲

 

وبسایت اختبار- مصوبه ی هیات مدیره ی کانون وکلای مرکز مبنی بر ممنوعیت شرکت کاراموزان وکالت در آزمون وکالت ۹۲ که در قالب یک خبر یک خطی در سایت کانون مرکز بدون هیچ شرح و تفصیلی منتشر شده است خود حکایت از شتابزدگی در اتخاذ این تصمیم دارد.

با وجود سکوت هیات مدیره ی کانون مرکز و حتی سایر ارکان کانون مرکز و وکلای دادگستری که شاید بتوان آن را ناشی از غافلگیرانه بودن این تصمیم دانست، شاید دلیل این مصوبه را بتوان برخی اعتراضات به شرکت مجدد کارآموزان در آزمون وکالت دانست که از سوی برخی داوطلبان دلیل پایین آمدن شانس قبولی آن ها اعلام می شود.

اگر انگیزه ی هیات مدیره ی کانون مرکز توجه به این نکته و برقراری عدالت بوده است بسیار ستودنی است، ولی در همین زمینه باید نکاتی را نیز مد نظر داشت:

۱) هیات اجرایی اسکودا در جلسه مورخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ که نمایندگان کانون وکلای مرکز نیز در آن حضور داشته اند عدم ممنوعیت شرکت کارآموزان در آزمون وکالت را موکدا تصویب و ذیل بند دوم صورتجلسه ثبت و منتشر کرده است:

“در تاریخ ۱۳۹۲/۱/۲۹ جلسه شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران – اسکودا در محل اتحادیه تشکیل و نسبت به موضوعات مندرج در دستور جلسه به شرح زیر بحث و اتخاذ تصمیم شد:

۲-   تعداد دفعاتی که کارآموزان وکالت مجاز به شرکت مجدد در آزمون ورودی هستند.

بر  اساس مصوبه قبلی از این جهت منعی وجود ندارد …”

حال در این شرایط که همه جا سخن از همبستگی وکلا و تلاش برای پاسداری از کیان کانون های وکلاست هیات مدیره ی کانون مرکز چه توجیهی برای تصمیم گیری اخیرشان دارند؟ چون علاوه بر اینکه این مصوبه به فاصله ی کوتاهی پس از مصوبه ی اسکودا و کاملا خلاف حکم صریح آن تصویب و منتشر شده است به هر حال منجر به تضییع حقوق و نارضایتی بخشی از کارآموزان وکالت خواهد شد که برای شرکت در آزمون ماه ها مطالعه و برنامه ریزی کرده اند.

۲) اگر هیات مدیره ی کانون مرکز به انگیزه ی استقرار عدالت چنین تصمیم اتخاذ کرده است خوب است نسبت به بی عدالتی و تبعیض های دیگری هم که بعضا بر اساس رویه و حتی مصوبات رسمی خود هیات مدیره مرکز اعمال می شود حساسیت به خرج بدهند.

اینکه کارآموزی با مطالعه و بالابردن سطح علمی خود برای کسب رتبه ی بهتر و تغییر محل اشتغال و کارآموزی اش در آزمون شرکت کند خیلی عادلانه تر از شرایط انتقال کارآموزی است که با استفاده از ماده ی ۷ آیین نامه نقل و انتقال مصوب ۱۳۸۹/۴/۲۷ هیات مدیره ی کانون وکلای مرکز به محل دلخواهش منتقل می شود.

(ماده ۷ آیین نامه نقل و انتقال: انتقال وکلا و کارآموزانی که پدر یا مادر آنان وکیل دادگستری باشد، به محل اشتغال والدین بلامانع است)

۳) این تصمیم هیات مدیره ی مرکز یادآور مصوبه ی سال گذشته ی کانون کرمان در مورد بومی گزینی در آزمون وکالت است که جز سردرگمی و آشفتگی داوطلبان نتیجه ای نداشت. در شرایطی که آزمون وکالت به خودی خود در این سالهای اخیر حساسیت و شرایط خاصی داشته و به عنوان پاشنه ی آشیل اسکودا مورد توجه بدخواهان بوده است، اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و خلاف مصوبات اسکودا می تواند زمینه ای برای سو استفاده های بعدی مغرضان و شکست خوردگان علمی آزمون وکالت ۹۲ باشد.

نهایتا شایسته است هیات مدیره ی محترم کانون مرکز نقطه نظرات خود را در مورد موضوعات مهم و فراگیری چون آزمون وکالت از مجرای اسکودا که نماد همبستگی و قدرت وکلای ایران است پیگری و با اتکا و اعتماد به خرد جمعی وکلا اقدام به  تصمیم سازی کنند.


نقدی دیگر
آرزو سلیمانی
لازم  دیدم قلم به دست می گیرم و با دیده ی انتقاد  بنگارم . یادم هست خبر ممنوعیت شرکت کاراموزان را دقیقا جمعه هفته پیش روی سایت قرار دادم، بسیار متعجب شدم ..
-یک  سوال بی پاسخ  مدتها هست در ذهنم نقش بسته و ان اینکه چرا کانون محترم مرکز خود را تافته ای جدا بافته از سایر کانون ها می داند و دست به تصمیماتی غیر منتظره می زند و سرنوشت هزاران نفر را تغییر می دهد اول ماجرای سال 90 و  دو مرحله ای شدن ان ، بعد هم ممنوعیت شرکت مجدد  کاراموزان در ازمون سال 92 شاید این تصمیم ازپیامدهای ازمون سال 90باشد علت ان است که اخرین فرصت انان برای شرکت در ازمون هست. بعد از بی عدالتی ان سال روا نیست که بدون علت موجه نو واردان را از ازمون محروم کنند زیرا "تنها" روزنه پیشرفت کاراموزانی که مشمول ایین نامه نقل و انتقال نیستند شرکت مجدد در ازمون هست اگر پشت این تصمیم دلیلی منطقی باشد چرا نباید از سوی وکلا که تلاششان احقاق حق هست مورد حمایت واقع گردد؟!انصاف این است که کانون محترم راهی جایگزین جلوی پای کاراموزانی که مشمول ایین نامه نیستند قرار دهند تا به نحوی دیگر بتوانند تغییر مکان دهند.
-مگر غیر از این است کسانی که ابتدای کارشان هست با شرکت در ازمون و وکلای گرامی بعضا با پرداخت هزینه نقل و انتقال و دیگر شرایط سخت ان بتوانند تغییر مکان دهند؟ایا شرکت مجدد در ازمون پسندیده تر از این نیست که کاراموزان=وکلای اینده با اضطراب به فعالیت در مکانی غیر از مکانی که پذیرفته شدند بپردازند؟!چرا به جای سختگیری در موارد کم اهمیت همچون محدود کردن تلاش های فعالان این رشته نباید به فکر ایده های نو در راستای اهداف کانون بود مانند ایجاد تغییراتی در تصمیمات کهن برای پیشرفت کاراموزان در این عرصه و تزریق وکلایی متبحر به جامعه از جمله انها حضور کاراموزان در اداره معاضدت برای مدت زمانی معین یا ارائه کارگاههای "عملی" و بیان نکات ریز پرونده های بزرگان تا راهی که دیگران پیمودن را تازه واردان مجدد طی ننمایند تا تازه تجربه کند و بدانها دست یابند یا الزامی کردن حضور وی با وکیل سرپرست در دادگاه یا تغییر در ازمون کهن اختبار به این معنا که ازمون شفاهی از گزارش ها  و کارگاهها و بعضا کار تحقیقی ها به عمل اورند تا این موارد مفید فایده بوده باشد و ازمون کتبی از قوانین تا زمینه ای باشد برای یادداوری دقیق مجدد قوانین ووو ایجاد گردو خاک درمواردی که موثر و مفید هست مورد استقبال قرار خواهد گرفت. ایا این پسندیده تر نیست؟!
-ماده ۸ ایین نامه نقل و انتقال: جابجايي كارآموزان خانم فقط براي دوره كارآموزي به مركز استان محل اشتغال" به استثناء تهران "امكان پذير است.
 
ماده ۷- انتقال وكلا و كارآموزاني كه پدر يا مادر يا فرزند آنان وكيل دادگستري باشد ، به محل اشتغال يكديگر بلامانع است .
با بیان این 2 ماده می توان تفاوت را دید فرض کنید خانمی که در استان تهران پذیرفته شده باشد بنا بر این ماده نمی تواند در شهر تهران کاراموزی نماید و با مشکلاتی باید در همان مکان به کاراموزی بپردازد لکن اقا/خانمی که پدر یا مادرش وکیل هست بدون تلاش در دور افتاده ترین مکان قبول می شود و با استفاده از این ماده به راحتی به تهران می اید .مگر هدف کانون شایسته پذیری نیست ؟ایا بهتر نیست به جای ورود مصوبه ای جدید به اصلاح پرداخت ؟
-در خاتمه ، ارزشمندتر است به جای کاهش فرصت ها به فرصت ها افزود.هدف نهایی کانون وکلای محترم ارتقای سطح علمی تازه واردان هست حال از هر طریق تهیه گزارشات-شرکت در کارگاهها- کار تحقیقی و ...چه ایرادی می توان متصور بود برای اینکه از طریق ازمون و با بالابردن اطلاعات جایگاه خود را تغییر دهند ،مگر تناقصی بین این 2 به چشم می خورد ؟! این توجیه احتمالی که با حذف نمودن کاراموزان از ازمون ،راه داوطلبان را باز نمایند پذیرفته نخواهد بود زیرا این رقابت کاملا عادلانه هست و شرایط برای همه یکسان خواهد بود تنها امتیازی که کاراموز دارد این است که وی دوران کاراموزیش را شروع نموده و پروانه فعالیت دارد لیکن برای ارتقا ،وی هم باید تلاش نماید وهرکسی که شایسته تر باشد ورود پیدا خواهد کرد این دقیقا مطابق هدف کانونخواهد بود.
ما به عنوان متصدی عدالت باید به عنوان اولین نفرات دنبال ان باشیم با این توضیح شایسته است اسکودا به تفسیر صریح و روشن این مورد بپردازد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





: مرتبه
[ شنبه 11 مرداد 1393برچسب:, ] [ 22:41 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: